Mar 9, 2012

KONY 2012 Sahaja (?)

"Right now, we have more people on Facebook than the world 200 years ago."

I don't need to fight,
To prove I'm right,
I don't need to be forgiven....

Tengok? Lirik lagu CSI : NY yang aq tengah layan sekarang ni. Crime and investigation, my choice right now. Dan sekarang aq tengok ramai share video pasal KONY 2012.

Siapa Kony?
Joseph Kony, seorang ketua tentera ala militan dekat Uganda, menculik kanak-kanak dekat sana. Yang lelaki dipaksa jadi askar suruhan sehingga diarah untuk membunuh mak bapak diorang sendiri. Yang perempuan? Hamba seks. As simple as that. Fikir cuma 200, 300 kanak-kanak sahaja yang terlibat? Fikir balik......30,000.

Masalahnya, Kony menggunakan alasan 'keamanan' dan akhirnya melaksanakan keganasan kembali. Berpuluh tahun dia bebas bergerak di Uganda dan kini ada manusia yang mula meletakkan usaha secara global untuk menarik perhatian dunia dalam menghentikan Kony.

Need further information? Have a look at this video. And I got the direct download link for the video at the end of this post.





Persoalannya sekarang ni, bukan Kony seorang saja yang merbahaya di dunia ini. Bukan kanak-kanak di Uganda sahaja yang menjadi mangsa keganasan di dunia ini. Ada teringat dekat berpuluh ribu insan tak bersalah yang tersepit antara perang-perang masa kini?

Kalau kita boleh buat usaha macam ni untuk jenayah yang hampir 99% manusia di Bumi tak sedar, apa kita tak boleh buat perkara yang sama dengan jenayah yang dah bertahun-tahun ada dekat depan mata kita?



"It isn't a war against Kony, but it's a war against Kony represents."

Dan mungkin penerangan tentang apa yang ramai orang cakap pasal berita palsu yang KONY 202 ni satu agenda untuk keuntungan satu pihak sahaja. Bila Invisible Children berjaya membuat perubahan bukan setakat buat video. They went, they saw, and they took ACTION. Kita, bila lagi?

Kalau di Uganda, Syria, atau Ghaza tu jauh sangat dari kita sebab kita tak ada bajet tiket kapal terbang, kita still boleh tolong yang dekat-dekat ni. Tak susah pun, cuma nak ke taknak je.


*Kuman di seberang laut nampak, gajah di depan mata tak nampak. Apa kata kita pakai spek, nampakkan dua-dua sekali?


download video : here

No comments:

Post a Comment