May 29, 2017

Kosongnya Puncak Alam (~)

Assalamu'alaikum~

Lama rupanya keyboard ni berhabuk tanpa ketikan hati. Mungkin dah lama hidup aku tak tersusun dalam cara hidup.

15 tahun, 6 cara hidup. Semuanya ada cara hidup yang tersusun. Walaupun hidup keseorangan dalam bilik sewa nun jauh dekat Portsmouth.




Sekolah rendah? Pagi dan siang yang ceria.
Sekolah menengah? Petang yang sihat.
Maktab? 24 jam yang tersusun.
UIA? Dorm life yang mesra.
INTEC? Study life yang....okay la.
Portsmouth? Malam yang tenang.

UiTM? Jadual yang memerlukan kerja harian 5 hari seminggu, 8-to-6 setiap hari (?), agak memaksa diri untuk IKUT jadual. Bukan menyesuaikan diri dengan jadual tu sendiri. Buatkan aku rasa yang pagi kena buat itu, tengah hari buat ini, petang kena itu, malam ini.

Kurang kebebasan dari segi pergerakan, secara fizikal.

Gunakan motorsikal, akan habiskan duit minyak.
Jalan kaki? Destinasi tak sampai.




Mungkin sebabnya adalah PUNCAK ALAM tu sendiri (dan sosial kawan-kawan yang berbeza). Puncak Alam yang 'sedang baru' nak membangun buatkan tempat ni terasa agak kosong untuk aku yang dah terbiasa dengan kesibukan bandar Ampang ataupun bandar kecil Portsmouth.

Dan mungkin kawan-kawan yang biasa bergerak dengan kereta buatkan aku terasa lelah nak mengejar gunakan motorsikal pinjam.

Mudah-mudahan, siapnya pintu masuk hadapan UiTM Puncak Alam boleh kurangkan sedikit rasa helpless sebegini.

Bayangkan, perjalanan motorsikal ke kelas 15 minit sambil memandang fakulti yang hanya seberang pagar~

Feb 14, 2017

Satu Idea Pendek: NEGARA ISLAM (!)

Salamun 'alaik!

Adakah korang berminat nak tubuhkan 'Negara Islam'?
Adakah korang ingin kembalikan sistem khalifah?





Tapi apabenda tu 'Negara Islam' (NI)?

Kena ke NI perlukan satu sempadan geografi macam negara-negara sekarang ni? Ataupun NI ni adalah negara yang mempunyai penduduk muslim semata-mata? Ataupun cukup dengan negara yang diperintah oleh satu parti politik Islam?

Zaman dulu-dulu, mungkin kawasan pemerintahan Islam nampak gah dan hebat sebab dapat takluk kawasan-kawasan baru, luaskan semacam empayar yang merebak macam dakwat di atas kertas.

ATAU....

Mungkin NI tu cuma konsep. Menggunakan nilai-nilai Islam sebagai satu tanda aras dalam menguruskan hal-hal negara.

Mungkin negara yang diperintah diktator juga mempunyai ciri-ciri NI.

Mungkin kerajaan dan pihak agama bekerja bersebelahan, bukan satu di bawah yang lain. Sebab badan agama di bawah kerajaan akan dipergunakan dan kerajaan di bawah badan agama akan terbantut atau tergendala.

MUNGKIN~



*hasil dapatan daripada ceramah Misconception of Dawlah Madaniyyah oleh Dr Jasser Auda
**akan cuba tulis dengan lebih masuk akal dan terperinci daripada nota catatan