Mar 4, 2012

Kilométrique 6982 l'entrée : Satu Catatan (Part 1)

Bab 1 : Bandar Yang Disinari Cahaya



"Beku pulak pagi ni!" Pakai sweater dah, sejuk sampai tulang fibia aku dah ni! Tapi nasib baik la teringat nak pakai sweater tu, kalau tidak, memang menggeletar badan aku sampai habis Subuh karang. Dah la duduk depan-depan Al-Baqee Gate No. 41 ni, angin menderu masuk macam musin tengkujuh kat Malaysia je. Tapi yang pelik bin tak berapa ajaibnya, boleh orang-orang Tanah Hijazzi ni tahan pakai jubah semedang je? Aku yang dah pakai sweater pun kira macam masuk peti ais ni!

"Assalamualaikum"

Aik, manusia mana bagi salam ni? Takpe, takpe. Kita jawab dulu. "Waalaikumussalam". Toleh sikit ke kiri, leher pun terpatah lebih. Owh, abang pekerja Masjid Nabawi tadi la. Aku pun senyum la, macam tak biasa pulak kalau jumpa orang lain.

"Malaysia?" Sudah....dia tanya negara....
"Yes, I'm Malaysian" jawab pun macam biasa la.
"Do you go here for umraa?" Dia tanya lagi.
"Yes" Sepatah je jawab. Nak jawab lebih, tapi takut makan tenaga sebab sejuk nanti!
"Do you work or still study?"
"Still study"
"Which grade?"
"Err...I'm sorry?" Iyala, sejak bila KPM guna grading system ni.
"Which class, I mean. Which class are you? University?"
"Owh....no, no, no. I just finished high school" Hentam sajalah!
"Owh...."
"So, you work here eyh?" aku pulak ambik turn soal jawab dia.
"Yes, yes."
"So, you live here? Where do you come from?" Tanya lagi sikit....
"Yes, I live here. But I'm from Pakistan."
"Uhmmm...." Aku angguk je tanda faham.

"Allahu Akbar Allahu Akbar!" Suara muadzin tiba-tiba bergema satu Masjid Nabawi, mungkin satu bandar agaknya. Tanda Waktu Subuh dah masuk pukul 5:25 pagi.

Aku duduk diam depan pintu. Tak bergerak sebab ramai sangat manusia. Sampai kalau aku angkat punggung 10 saat je, confirm tempat aku kena kebas. Dah tu, mana nak duduk?! Subhanallah, ramai sangat manusia waktu Subuh ni!


*Tiba-tiba teringat satu kata-kata, "Yahudi hanya akan takut kepada Islam kalau jemaah Subuhnya menyamai ramainya jemaah Jumaatnya" Aku? Subuh surau pun culas....harap berubah la lepas ni...

No comments:

Post a Comment