Dec 9, 2011

Muhasabah Cinta (~)


                “Apa kau buat ni, hah!?”
                “Saya tak buat apa-apa pun, kak.” Terangnya dalam ketakutan. Dia tak bersalah!

**************
Awan, berpeluklah pada diriku…
Bulan, berbicaralah denganku….

                Dia tak bersalah. “Aku tak bersalah!” bentak hatinya. Duduk di wakaf seorang diri, dia makin ketandusan waras akal. Butir-butir jernih mula terbit dari mata bundarnya. Mukanya tertunduk ke bawah. Tak boleh jadi macam ni, kata hatinya. Kepalanya digelengkan dengan laju tanpa sebab. “Aku mesti fokus!”. Ya, SPM Cuma tinggal sebulan saja lagi!

**************

                Siulan itu kedengaran jelas. Gembira betul hati Sufian lepas berjumpa dengan abang guard tadi. Baru berborak pasal cerita hantu dekat maktab, mana dia tak meloncat seronok! Dia berjalan pun dirasakan tengah terbang! Kakinya terus melangkah ke kelas 5M1. Waktu rehat dah nak habis, perut pun dah kenyang. Lepas ni, ada kelas Add Math. “Argh, malasnya!” bisik Sufian sendiri. Dah dia tak gemar subjek tu, nak buat macam mana lagi ?

               Tiba-tiba dia berhenti. Ternampak ada orang berkelakuan aneh dekat wakaf tepi kelas sana. Ada orang gila ke? Tapi, budak tu pakai uniform maktab. Takkan orang gila pakai uniform maktab? “Kejap,BERTUKAR!!” desis Sufian kuat sambil tangan tangan digerakkan ke arah poket seluar. Dengan penuh gayanya, dia meletakkan cermin mata ke atas batang hidung.


                “Aik? Itu kan Amalina. Apekehenya dia buat tu?”. Baru ternampak jelas wajah Amalina. Tertangkap pulak oleh matanya dek air jernih yang berkilau di mata si Amalina tu. “Dia menangis ke?”. Kakinya menapak menghampiri wakaf tersebut.

                “Assalamualaikum.” Sapa Sufian.
                “Huh?”. Siapalah yang kacau-spoil-mengganggu mood aku ni?
                “Assalamualaikum, Mak Cik Amal Ina,”. Diulangnya salam yang diberi.
                “Err, waalaikumussalam,”. Haila, Sufian rupanya. Ingat mamat manalah tadi.
                “Awatnya hang duduk sini sorang-sorang?”
                “Aku belajar. Tak boleh ke?”, disoal balik dengan nada sindir.
                “Oh, belajar. Ingatkan nak hujan tadi. Banjir maktab nanti aku tak tahu,”
                Erk? Macam tahu-tahu aje dia ni yang aku nak menangis. “Tak apalah, Aku gerak dulu. Assalamualaikum,” salam diberi.
                “Waalaikumussalam,”. Salam bersambut perlahan.

**************

    “Sufian, tunggu sat!”
    Huh? Sufian berhenti. Dia berpaling, nak tengok siapa empunya suara tadi. Laa, si Amalina dengan Hazirah ke. Ingat siapalah tadi. “Awatnya?”.

               
    “Ni, ada surat untuk kau. Dengan Zip ni sekali,” jelas Amalina.
                “Surat? Surat apalah pulak ni. Text ajelah, kan senang,”. Sufian dah malas.
                “Bukak jela. Baca dulu.”
                “Siapa bagi?”
    “Bukak.”
               
                Haila, ni yang malas ni! Tapi tangan masih mengikut arahan, terus dibuka dan dibaca. Alamak! “Dari Umie.” Amalina bersuara. “Umie?”. Umie Khasnidar? Umie Khasnidar tingkatan 3M2 yang happy-go-lucky tu?  Apasal dia bagi surat ni pulak? Otak mula ligat berfikir. Apakah tahap budak tu sampai nak bagi aku surat ni? Kalau surat saman, aku tak kisah. Tapi, ni surat...
                “Aku rasa dia suka kaulah,” Amalina tersenyum.
                “Hah!?”
                “Betullah tu!”

                Surat tu ditolak tepi. Tapi Zip tu terus pulak dibuka. Dah lapar, rezeki pun dah sampai. Apa lagi, ngaplah! Dibukak semula buku teks Chemistry dia tu. Nanti-nantilah aku  layan. “Ler, apasal tak ada respond ni?”. Jelas Amalina kecewa kerana Sufian tak meloncat gembira macam dia meloncat. “Bukan kau mesej dengan dia tiap-tiap hari ke?”. Sufian hanya bagi jelingan kosong pada Amalina. “Iyela, tapi dia yang mesej aku dulu. Nanti tak dilayan, dikatakan aku somnbong pulak.”

                Haish! Kawan aku sorang ni, memang ice-cold-prince la. Hidup dah memang kena keliling dengan perempuan. Dia tahu Sufian bukan kaki perempuan, kaki mengayat. Tapi, entah kenapa perempuan memang senang minat dekat dia. Cuma dia aja yang malas layan diorang semua. Malas, katanya! Padahal aku tengok si Sufian tu, rupa dia biasa-biasa aja.

                “Terima jela budak tu. Boleh aku makan nasi minyak dua tahun lagi!” sakan Amalina gelak. Suke betul dia!

                “Lawak”.
                “Apa lawaknya. Betul apa.”
                “Nanti-nantilah,” malas nak fikir. Buat serabut aje!
                “Iyelah tu.”

                Apa-apa ajela kawan aku sorang ni! Nak mengenakan aku memang nombor dua. Sebab nombor satu kepunyaan Aisyah! Hahaha!!

                Eh? “Makcik, macam mana dengan kes kau dengan mak kau hari tu?”
                “Mak aku?”. Air muka Amalina berubah. Matanya jadi semacam tak bernyawa. Sudah, makin merah pulak matanya! Air mata dah mula bertakung dalam kelopak mata. Bibir bawah digigit, seakan menahan sakit. Penumbuk digenggam lemah, seakan ada yang bernanah di hati.


                “Mak aku…”

**************

                Tangan dibentak kuat pada kusyen tanda tak puas hati dengan penerangan yang telah diberi. Marah dan cemburu masih menebal di hati, masih tak susut. Malah mungkin bertambah menebal. Keluarga Afiq hanya memandang pada Afiq. Mereka menunggu kata putus dari Afiq. Tapi, perempuan itu tak dapat menahan marahnya.
               
                “Abang! Baik abang cakap dengan saya, abang pilih saya ke, abang pilih budak tu? Abang cakap cepat!!” bentak Rozana. Walaupun dia sedar yang dia kini tengah duduk tengah-tengah rumah Encik Razman, ayah Afiq. Tapi, dia masih tak puas hati bila melihat tunangnya, Afiq Hafizi, membatukan diri saja. Seakan tidak menyokong penyataan dia sebentar tadi.

                “Afiq, baik Afiq cakap betul-betul pada makcik. Apa yang budak Amalina tu dah buat pada kamu?” tegas Puan Hamisah. Dia tak puas hati bila dapat tahu yang pertunangan anak jirannya itu hendak diputuskan. Bertambah lagi berangnya bila dapat tahu bahawa puncanya adalah anaknya sendiri !

                “Nak cakap apa lagi, makcik! Dah saya Nampak dengan mata kepala saya sendiri. Budak tu pegang Afiq masa dia tengah baring atas sofa. Nak jelas apanya lagi!?” Ternyata nafsu amarah makin bertiup kencang dalam diri Rozana.

                “Awak,” akhirnya Afiq mula membuka mulut. “Kan saya dah cakap yang saya tak sedar masa tu. Amalina tengah cari Syazana  masa saya kat rumah. Tiba-tiba saya pengsan. Takkan dia nak buat apa-apa dekat saya?”

                “Ah!! Iya sangatlah tu. Awak saja nak bela budak tu kan!?  Awak nak backup dia, awak cakap jela!” Rozana masih tak puas hati. Takkan pokok beringin nak bergoyang kalau tak ada angin bayu yang meniup!


                Haih! Nafas perlahan dihela keluar. Afiq sendiri dah penat nak menghadap perangai Rozana yang satu ni. Nak cuba dijernihkannya perkara ni, dia sendiri tak tahu apa yang terjadi sebenarnya. Emaknya kata, Amalina cuba guna-gunakan dia, nak jadi perampas tuning orang lain. Yang Rozana tu pulak, sedap mulut lidah dia aje nak tuduh aku ni berdua-duaan dengan Amalina. Padahal dia pun tak sedar apa yang terjadi sebenarnya pada masa tu. Seingat dia, Amalina cuma datang ke rumah nak cari Syazana. Tapi bukan nasib dia, Syazana keluar. Tambah pulak dia tengah demam. Jadi, masa tengah borak-borak tu, tiba-tiba je kepala rasa ringan semacam. Lembik aje badan tu jatuh, nasib jugaklah jatuh atas sofa. Lepas tu dia tak ingat apa-apa lagi dah.

                “Urgh!” bentak Rozana, lalu terus berjalan pantas meninggalkan ruang tamu tersebut. Afiq hanya memandang gadis itu dengan ekor matanya. Keluhan berat dilepaskan dari dadanya. Insan lain yang berada di situ hanya memandang, diam.

bersambung ke Tersimpul Di Langit (~)...

******************

_Okay, nampaknya akan ada satu lagi cerita bersiri di sini. Sama ada akan berterusan atau terbengkalai, kita tunggu. Tapi, aq nak cakap satu je....

Cerita di atas ni, walaupun diadaptasi dari kisah sebenar *cerita kawan aq , tapi nama *some of it dan tempat telah di-adjust untuk mengelakkan kemaluan malu yang teramat pada si terkena~

No comments:

Post a Comment