Jan 26, 2012

Teru Teru Bozu Yang Heartless (~)



Bila aku jadi sebiji Teru Teru Bozu, aq akan jadi yang sebiji yang tiada hati (heartless kata orang Jawa) dan sangat memuramkan. Memang sesuai dengan tugas dalam cerita Zaman Edo dekat negara Jepun yang gantung bendaalah ni untuk minta hujan pada hari esok (jangan percaya ni!).

Kenapa muka ni? KENAPA? Silalah tanya seorang makhluk yang mengenakan ini kepada muka aq. Agaknya memang aq selalu muram (atau memuramkan orang ye?)

Yang pasti, memang susah nak puashatikan semua orang. Sebab selalunya akan buat kita lebih sakit. Pilih, orang lain sakit dan kita selesa ATAU orang lain selesa dan kita sakit? Ternyata selalu kita suka dan cuba untuk pilih yang kedua. Selalu.

Tapi selalu pulak kita merasa sakit DAN orang lain tersebut merasa sakit. Kenapa agaknya? Penyebabnya mungkin sebab dua-dua merasa untuk melakukan hal yang KEDUA tapi tak merelakan salah satu buat hal yang PERTAMA. Jadilah kedua-duanya derita.

Jangan lupa pula yang tak selalunya hal PERTAMA dan KEDUA tu terjadi sepenuhnya dalam hidup kita. Boleh jadi orang lain suka dan kita pun suka ATAU orang lain sakit dan kita sakit.

Itu namanya EMPATI.

Dan selalunya aq merasakan EMPATI ini (harapnyalah!) tapi sering pula aq akan buat hal yang tak sepatutnya pada orang yang aq sayang (sayang ada banyak jenis!).

Contoh, aq sedih kenapa tengok anak saudara aq menangis tapi aq terus aja sakat dia. Apa ke tidaknya tu?

Kesimpulannya, memang susah nak puashatikan semua orang. Gembirakan ALLAH? Senang ya amat! Walaupun memang ada banyak halangan, tapi halangan tu la yang buatkan kita gembira....

.::Tak susah nak susah, dan tak senang nak senang::.


p.s : ada salah tolong tegur ^___^

No comments:

Post a Comment