Jan 20, 2012

3 Peringkat Berfikir (~)


Dua merpati bertenggek, berkukur di tepi tingkap.
Selesa mungkin dengan keadaannya.

Aku selalu menginginkan seperti burung, bebas.
Terbang ke sana, berumah di sini.

Tapi, aku sedar.

Burung itu hanya makhluk lain ciptaan TUHAN.
Dan TUHAN telah menciptakan aku
sebagai sebaik-baik kejadian.

***************

Dan itu dia, satu lagi karya aq yang mungkin lebig sedikit berguna dari tisu tandas. Ya, tisu tandas.



*ini adalah TISU TANDAS bagi korang yang tak kenal beliau*



Aq selalu beragak-agak.....


(PERHATIAN : BERAGAK-AGAK ADALAH BAHAYA!)


Aq selalu beragak-agak tentang ke mana hilangnya semangat menaip aq yang dulu. Semangat yang mula nak meluntur macam baju sukan budak asrama yang macam lagi teruk dari belacan kena peram sebulan kena Klorox 3 botol. Sebab dah lama aq tak menulis benda yang berkisar dengan peristiwa sekeliling.

"Der, kan ada 3 tahap pemikiran."

"Iyeke?"

"Iya la, first but not the last, orang bijak bercakap tentang idea. Kedua, orang biasa-biasa (macam aq dan kau mungkin), bercakap tentang peristiwa sekeliling. And last but not least, orang yang kurang bijak a.k.a BODOH yang bercakap tentang diri sendiri. Ada faham sekarang kau tu tang mana?"

"Sure?" *tiru kata-kata motivasi dari Utara*

"Very-very sure, bro. Tapi kau kurangkan tahap sure tu rendah sikit. Maklum saja otak aq tak digunakan secara sepenuhnya lagi. Banyak makan chikedis memang gini la."

"...." *buat muka*

Okay, aq agak faham aq sekarang ni di tahap mana. Masih di tahap biasa-biasa saja. Mungkin.


**************


Tubuhku tak diperbuat dari logam,
Aku manusia.

Punyai perasaan. punyai perasaan!

Aku bukan android.

AKU BUKAN ANDROID!


*************

No comments:

Post a Comment