Jan 29, 2017

Review: Desolasi (~)

Assalamualaikum, spoiler.



Kalaupun filem ni keluar tahun lepas (la sangat), dan aku dah tengok cerita ni sebanyak dua kali (agak malu sebab bukan di wayang), baru sekarang aku nak cerita.

Dari segi plot, mungkin agak pening dengan timeline cerita ni. Dari flashback, penceritaan semula dengan resolusi cerita yang mungkin agak teater dan tergesa-gesa?

Aku lebih teruja dengan konsep filem yang menggunakan keadaan medikal pesakit (Aiman) sebagai kenderaaan untuk menceritakan konsep iman dan redha dalam hidup, mungkin.




Dari segi visual, mungkin CGI filem ni Nampak agak merepek dan tak berapa polished. Lagi-lagi dalam babak Taman Kayangan (nama sendiri). Tapi, bagi aku ini mungkin salah satu cara untuk pengarah membezakan kepada penonton dengan jelas yang mana satu realiti, mana satu imaginasi.

Semacam minda yang tak berapa teliti dalam bayangkan sesuatu, macam tu jugak betapa tak ‘real’nya taman kayangan tu. Berbeza dengan filem Inception yang mana konsep utama adalah untuk kaburkan borderline antara mimpi dengan realiti.


Satu lagi filem yang berkualiti, bukan filem klise mahupun parodi kepada parodi.~~

No comments:

Post a Comment