Aug 26, 2014

Review: God's Not Dead (~)



Salamun 'alaik!!

Yes! Harini, gua nak bagi review film. Yup, filem di atas yang bertajuk God's Not Dead.

Yela-yela, gua tau kalau tajuk pasal keTUHANAN, agama, akidah ni kena berhati-hati. Tapi pasal tu la gua memang gian nak tengok cerita ni. Spoiler alert, nak baca ni memang kena bukak skru-skru kepala korang dan jangan jadi rigid sangat sampai jadi ignorance. Dan spoiler alert, gua memang bagi spoiler cerita ni.

Mula-mula, gua nak cakap yang cerita ni memang tak nampak sangat watak utama, walaupun nampak hero dia adalah seorang budak kolej, Josh Wheaton dan villian dia adalah Professor Radisson. Padahal, konsep penceritaan watak dia semacam cerita S.E.P.I yang mana wataknya saling berkait tapi tak bertaut.

-Err??

Maksudnya, watak dalam ni berkait antara satu sama lain, cuma bukan secara langsung la. A berkait dengan B, B pulak bergaduh dengan D yang tolong C untuk bagi sokongan pada si A. Faham? 

-Ooo....

Apa-apa pun, fokus utama filem ni memang berkaitan philosophy, debat terhebat sepanjang zaman.
Agama VS Falsafah
Atheis VS Theis

Dan debat ni dipaparkan melalui cabaran yang Prof Radisson bagi kepada Josh pada kelas pertama Philosophy 150 yang mana Josh tak bersetuju bila Prof arahkan satu kelas tulis di atas kertas, 'God Is Dead'. Lepas tu, nampak la pulak betapa strugglenya si Josh ni dalam kumpul maklumat nak buktikan bahawa TUHAN tak mati.

Well, the debate will be over as the climax of the story while the rest of the story consist of other kind of people in term of faith.
Extreme believer.
Extreme non-believer.

Tapi, akan terbongkar jua bahawa filem ni jugak adalah salah satu daripada usaha dakyah Kristianisasi. Pengakhiran cerita, akan nampak yang semua watak dalam cerita ni subdue to Jesus while those who not akan nampak sedikit kegelisahan di wajah.

Bagi gua, kalau nak dapat full benefit daripada filem ni, gua memang kena bukak habis la kepala otak.
Tapi bukan sampai buang semua skru dekat kepala, cuma kasi longgar sikit biar iman sekelumit ni dapat tapis semua cerita.

Sebab cerita ni lebih kepada Christianity VS Atheism, bukannya Theism VS Athiesm. Jadi, penghakiman ke atas athies mungkin berjaya, tapi sokongan terhadap Kristian tu gua dapat tapis, alhamdulillah.

Dan gua jugak cuak bilamana Prof tu sendiri hadapi konflik personal dengan awek dia yang beragama Kristian. Dah tu, nak berdebat pulak dengan si Josh kat dalam kuliah.

Anyway, doakan gua dan sahabat-sahabat dapat lepas jadi 'burung' sementara dalam penerbangan ke UK nun di sana nanti. Dan filem ni pun bagi gua goosebumps kalau gua kena layan professor macam ni nanti dekat sana.~~

Oh, dan gua doakan Barakallahulakuma wa baraka alaikuma kepada kawan gua Iffah dan suaminya, Afiq atas pernikahan korang berdua pada 23 Ogos lepas. Ingat, bernikah sampai ke syurga!


p.s: architect+designer tak bertauliah.....

No comments:

Post a Comment