Jun 18, 2013

Rojak Otak (~)



Akhlak dari segi istilah : Menurut Imam al-Ghazali, “Akhlak ialah suatu sifat yang tertanam dalam jiwa yang daripadanya timbul perbuatan-perbuatan dengan mudah tanpa memerlukan pertimbangan terlebih dahulu.”
Menurut Ibnu Maskawih, “Akhlak ialah keadaan jiwa seseorang yang mendorong untuk melakukan perbuatan-perbuatan tanpa pertimbangan akal fikiran terlebih dahulu.”
Menurut Profesor Dr Ahmad Amin, “Akhlak ialah kehendak yang dibiasakan dan ia akan menjadi kebiasaan yang mudah dilakukan.”

**********

Wow, tetiba masuk silibus CTIS 20 daa...Pasal akhlak. Tengok definisi atas, nampak la kan akhlak tu benda spontan, one shot, involuntary trigger. Benda apa yang kita cakap, tulis, taip, berjalan, berborak, melukis, berangan, dan bermacam lagi benda.

Dan tiba-tiba ada akak hot cakap, "Aku nampak teruk macam ni pun hati baik la. Kau apa tau?? Tu, ramai yang berlagak ustaj/ustajah tu lagi teruk perangai kau tau??"

Gua taknak pukul rata. Ada betul yang luar nampak buruk tapi hati baik, yang luar nampak baik tapi hati...... Lagi-lagi tang mulut tu hah. Boleh jugak digantikan dengan jari-jemari yang menaip (macam gua?).

Pasal tu, perlakuan body adalah cermin hati.





******************

Selamat bertemu, selamat berjaya. Walau tak semua, kurang-kurang ada. Better to have something than nothing, no?


Kenapa tetiba gua nampak kecik??


**************


Esok petang akan tiba. MWAHAHA!!

Eh, balik nanti mungkin bertembung. Tak tahulah sempat ke tak. Awal sehari, lewat sehari. Tak kisah.



***************


Lagu best, suara sedap, muka hensem. Mati-mati gua ingat dia bukan orang Malaysia. ^__^




Gua tak tahu suara Yuna dalam lagu ni macam Coldplay version perempuan takpun Owl City masuk balada.


p.s: kena berhenti stalk orang ni.......

2 comments: