May 8, 2016

Review: Dead Poets Society (~)



Peh, memang aku tak terjangka sebegini hebat filem ni dalam situasi sekarang. Mungkin sangat evergreen sehijau-hijaunya dalam generasi sekarang.

Ditambah pulak sebelum aku tonton cerita ni, aku tengah baca Weapon of Mass Instruction, hasil cadangan Ustaz Hasrizal.



Bagaimana seorang guru, kuasanya kecil tapi impaknya besar dalam kelas beliau. Murid-murid yang mula meneroka dunia sesuai dengan usia mereka. Dan pihak atasan (mungkin juga bawahan) yang menjadi boneka untuk membonekakan orang lain.

Aku faham. Mereka sudah terikat. Tetapi itulah hidup, meloloskan diri dari ikatan dunia untuk mengikat sendiri pendirian kita. (kata dulang paku serpih T_T)

Setting waktu yang terdahulu tak bermakna filem ini sudah tak relevan. Malahan, mungkin lebih sesuai pada zaman sekarang walaupun cabarannya lebih moden dan elaborate. Character development pula masih biasa-biasa, kerana tumpuan lebih ditumpukan pada kumpulan manusia secara menyeluruh.

Dan sungguh, kalau aku punya kuasa dalam mencadangkan aktiviti perfileman dalam institusi pendidikan, filem ini merupakan filem WAJIB! (huruf besar dengan tanda seru!) untuk tontonan para guru serta orang atasan, murid-murid, dan ibu bapa.

Masih menunggu masa kembali ke rumah untuk ini.~

No comments:

Post a Comment