Jul 26, 2012

Gatal Sangat Nak Nikah (?)






16 tahun. 14 tahun. Dah bernikah. Bisingkan benda ni sekarang? Gua pun tak tahu benda ni kat Malaysia ke Indonesia, tapi yang pasti rumpun Melayu la agaknya. Tak kisah pun gua kalau diorang nikah awal-awal pun, terjaga sikit diri tu.....tak ke? Daripada yang umur 20, 30-an pun masih berjalan-jalan tak ada hubungan, kurang-kurang Syafiq dengan Yana ni ada pahala kalau berkasih-sayang (tersembunyi la..)

Ramai jugak yang ucap tahniah la, benda bagai macam lagi la. Dan konfem-sekonfem konfemnya, ramai jugak mencebik mulut ala-ala mulut itik seraya berkata,

"Heh, muda lagi la diorang. Pandai ke nak jaga anak orang tu??"

"Ni tak tahan lama la ni....darah muda la katakan."

"WOII!!! KAHWIN TAK AJAK AKU!!!" (mungkin jeritan kawan si Syafiq tu....errr?)

Haila.....kan diorang dah sah nikah tu. Doakan jela yang baik-baik. Walaupun cakap-cakap tu maybe ada betulnya jugak. Darah muda, tanggungjawab. Semua tu berat. Kalau tak boleh bangun awal pagi buat kerja dan tak tidur malam buat kerja, susah jugak tu~

Mungkin.

Sebab, nikah tu seronok, tapi bukan untuk berseronok-seronok. Penuh tanggungjawab. Nama pun TANGGUNGJAWAB. Kita TANGGUNG kat dunia, kita JAWAB kat Akhirat sana. Dan bak kata ustaz-ustaz di luar sana, kita bukan takat bernikah dengan bini kita.

Keluarga.
Adik beradik.
Sepupu.
Pakcik makcik.
Atuk nenek.
Kawan.
Jiran tetangga.

Senang sembang cerita, kenalan kita akan bertambah sekurang-kurangnya dua kali ganda dan hati mereka semua perlu dihubungkan sebaiknya dengan lafaz yang simple je, "Aku terima nikahnya."

Peace. Salamun Alaik~~

p.s : jaga hubungan dengan Allah, Allah jaga hubungan kita dengan manusia. Habis cerita. ^__^

No comments:

Post a Comment