Oct 26, 2011

Hikayat Pertama (~)

sambungan dari sini....


        Duduk bersila di celah-celah rak buku, dia di dalam dunianya sendiri. Tak terdaya nak menafsirkan kegilaan berada di dunia yang lain. Seakan-akan dialah rakyat jelata, dialah rajanya. Namun, itu tafsiran orang luar. Kenali dia dengan lebih dekat, maka ketahuan juga dirinya yang sebenar. Cuma hati yang meronta ingin berbicara.

        Seluar Levi's itu ditepuk kuat. Haish! Kalau macam cengginilah gayanya, takkan pernah aku siapkan kerja ni. Diorang tu pun satu, buat aku buat kerja sendiri. Macam mana nak siap!

        Akhirnya lipatan seluar itu menjadi lipatan terakhir yang dimasukkan ke dalam almari sebelum kaki melangkah ke luar bilik. Nak join movie!

**********

        Mata coklat hazel itu merenung skrin Acer tersebut. Seolah-olah tak mahu melepaskan pandangan dari realiti. Setiap balasan jawapan dipandang dengan teliti.

tera_kora : betul ke dia cakap macam tu?
khai_24hour : betul la tu...takkan aku nak tipu kau kot.
tera_kora : dah tu, apa aku nak buat ni?
khai_24hour : terpulanglah kat kau....aku tak mau masuk campur aaa...
tera_kora : tapi....
khai_24hour : eh, nanti2 la kita chat, kay? ada orang nak guna lappy akulah.
khai_24hour : Assalamualaikum.
khai_24hour : Nightio~


khai_24hour has signed out.


        Terasa sebak di dada, air mata dah nak melimpah, empangan terasa nak pecah dek salah sendiri....


**********

        "Wei, kau tak terasa ke nak berawek-awek ni?" 

        Ah, sudah! Terkeluar pulak soalan tu dari mulut kawan aku sorang ni. Soalan sensitif tu. "Apalah kau ni. Soalan macam tu yang kau tanya aku,". 

        "Iyalah. Nanti aku tanya dah berapa ramai anak kau, aku jugak yang kena pelangkung nanti," sengih dia sampai ke telinga.

        "Tak adalah. Malaslah aku nak ada awek-awek masa ni,". Selamba pun kena jawab jugak!

        "Wei, aku bukan suruh kau ada awek-awek. Awek seorang aje, cukuplah,". Lawak bijak.

        Bantal bintang warna biru terus dicapai, head shot kena muka sahabat sejati dunia akhirat dia tu! "Amekaw! Itulah, nak gulakan aku lagi. Tak padan dengan lawaklah kau ni,". Geram jugak tengok kawan dia ni.


        "Eh, betul apa aku tanya tu. Kau tak nak ke berawek-awek ni? Takkan tak ada yang berkenan di hati kut," pancing si mulut manis.


        "Ni yang susah nak bercakap dengan kau ni. Kalau nak terus-terang, memang ada yang berkenan dekat hati ni. Sorang aja yang boleh buat aku rindu-merindu ni,".Terpaksa!


        "Siapa?"


        "Mak aku. Muahahaha!!!"




        "Kureng kau! Aku tanya betul-betul ni,". Ini boleh mendatangkan marah! Kali ni aku pulak yang nak mengamuk!


        "Haila, kau ni memang tak serik-serik kan?"


        "That's me."


        "Betul nak tahu ni?"


        "Betul".


        Nafas dihela dengan tenang. Mencari perkataan untuk disusun, agar tak salah faham jadinya. Tuan punya badan kat sebelah ni pulak dah makin gelisah aku tengok. Pandang mata macam kucing pandang Whiskas. Baik.


        "Aku cakap ni, apa yang aku rasa betul, ok? Bagi aku, perasaan nak bercinta tu ada dalam hati ni. Cuma bagi aku, masa tu belum sampai lagi," Kata-kata dari hati meluncur keluar di mulut. Memang harapan dia agar cinta hidupnya kekal begitu. Sampai masa, ianya akan datang.


        "Maksud kau?" Penjelasan perlu dilebihkan.


        "Maksud aku, biar cinta aku hanya pada isteri aku. Err, maksud aku, BAKAL isteri aku. Tak perlu rasanya bercinta sebelum nikah. Buang karan aja kau tahu?" Mata sengaja dijegilkan. Besar macam mata siput.


        Kepala cuma boleh angguk, iyakan saja kata-kata dia. Betul jugak kalau difikirkan betul-betul.


        "And, one more thing....."




*************


        Mata masih basah dengan air-hujan-mata yang tak berhenti mengalir. Tangisan kesal kerana salah sendiri.


        Tangisan kerana mengenang kebodohan sendiri.


        Tangisan kerana.....


************

tera_kora : dia cakap macam tu?
khai_24hour : iyalah, sebijik-sebijik aku taip ni, sebijik-sebijik jugaklah apa yang dia cakap.
tera_kora : macam tu.....

tera_kora has signed out.

        Terasa hati dah ditampar lembut, tetapi kesannya tersangat dalam. Baru dia sedar tentang makna cinta sebenar bagi seorang lelaki yang hampir menjadikannya lupa tentang makna cinta antara dua insan, namun lelaki itu juga yang membantu menyedarkannya kembali...

************

"Bagi aku, sebaik-baik wanita adalah wanita yang tidak memandang dan
tidak dipandang oleh yang haram baginya. Sebab, sebaik-baik perhiasan
dunia adalah wanita yang solehah. Tak ke?"
-Azmi-

Hati tak boleh nak menyangkal....

No comments:

Post a Comment