Dec 2, 2013

Review: UMTAD (!)



Salamun 'alaik!!

Eh, jap jap~~

.
.
.
.
.
.
.
.


Okay, baru boleh mula. Saja menunggu detik 12 biar post ni bukan yang kedua dalam sehari.

+Kesah apa aku??

Hahahaha!! Okay2. Fine.
Gua tak ada benda pun nak tulis pasal filem arahan Pierre Andre ni. Biasa ler, tulisan picisan sekadar luahan perasaan. Ustaz, Mu Tunggu Aku Datang! antara filem Melayu yang aku rasa walaupun biasa-biasa aje untuk ditonton di wayang, tapi masih tak dikira sebagai pembaziran yang terlebih la kut

Nak dibandingkan dengan preview sebelum cerita mula?

BAMM!!

Dengan berani gua boleh cakap, 3/4 daripada cerita-cerita tu semua macam ada talian silaturrahim aje. SILAT-turrahim.

Gaduh-gaduh la. Cerita apa? TOKAN, errrr........yang lain gua tak ingat. CIKARO pun dia punya promo langsung tak menarik la. Walaupun cerita TOKAN tu maybe ada tarikan sikit kut.

Tapi, nak dibandingkan dengan UMTAD ni, memang cerita yang gua rasa boleh sentuh semua age-level. Dari kecik hingusan sampai bongkok tiga. Okay, bongkok tiga tu tak patut kut.

Sungguh nak kata, filem Malaysia yang langsung tak ada pelakon perempuan sepanjang filem berjalan. Melainkan camera shot-view waktu ceramah UAI akhir cerita la kut. Tu pun, real-life shot, bukan berlakon maa....Isi cerita yang nak disampaikan pun yang basic-basic. Pasal solat, selawat, iman, ukhuwwah. Benda-benda gitulah. Cuma, mungkin filem ni lagi bagus kalau nak ditumpukan pada golongan-golongan biasa, kira bukan golongan agamawan la. Yang baru nak berjinak-jinak dengan agama. Bagi golongan yang dah lama amalkan agama lebih sikit dari tahap biasa-biasa mungkin pandang filem ni agak rigid, kaku kalau nak dikaitkan dengan real-life situation. Tambah dengan jalan cerita yang tak nampak jelas dia punya flow. Kadang-kadang gua rasa lost track kejap pasal masa bila berlakunya babak-babak tu.

Gua cuma nak cakap filem ni bagus nak dibawa anak-anak. Timing tayangan waktu mula cuti sekolah pun agak terbaik. Dengan jalan cerita yang bawa tema musafir (memandai je), boleh la kut bagi semangat budak-budak biar tak terperap aje dalam rumah.

Apa-apa pun, nah review yang gua rasa lagi legit dan gunakan bahasa yang tak patut dimarah dengan Cikgu Bahasa Melayu la kut~~ ^__^


Rating? 7/10 agaknya~



p/s: tunggu BBW.....awek mana nak cilok?

No comments:

Post a Comment